NORSKO 2004 16.7. -1.8

Tentokrát pro změnu zabrousíme do severních krajin. Tomu odpovídá i pozdější termín odjezdu. Ve vrcholícím létě se tu nebudeme škvařit, ale vyrazíme do příjemných končin neporušené severské přírody. Kdo s námi v zemi fjordů a vodopádů již byl, ví jak je to krajina rozmanitá a že tu je stále co obdivovat. Tímto zájezdem chceme navázat na naši trasu z r. 2000. Jen lehce se dotkneme míst, kde jsme tenkrát končili a budeme pokračovat dále drsnou, ale zároveň nádhernou přírodou, jež je tím pravým balzámem na duši. Nudit se tu rozhodně nebudeme.
Projedeme se cyklistickou stezkou přes náhorní plošinu Hardangervidda, krajem tisíce jezírek a ledovcových polí. Budeme sjíždět podél vodopádů a říčních kaskád do hlubin fjordu. Zastavíme se u známých vodopádů Voringsfossen a Latefossen. Také se koukneme k ledovcovému splazu Buerbreen. Kdo bude chtít, může se s průvodcem vydat mezi ledovcové trhliny. Na vyhlídce Preikestolen 600 m nad hladinou Lysefjordu vyzkoušíme, zda netrpíme závratí.
A jaké atrakce nás čekají? Na šlapacích drezínách se projedeme severskou krajinou jezer a lesů. Proplujeme nejužším fjordem a na raftech v bílých peřejích si trochu zvýšíme adrenalin. S neoprenem jsme již přeci kamarádi.
Neopomeneme ani kulturu. Z měst nás čekají Oslo a Bergen. Na venkově shlédneme typické dřevěné kostelíky a možná i nějaký ten skanzen. Na zpáteční cestě se zastavíme ve Spreewaldu.


Program zájezdu


(1) 16.7. pá:

Sraz u klubovny: 17:00 - NAVAZOVÁNÍ KOL.
Odjezd: 19:00
110 km
Cínovec 21:00 - 22:00

Nocleh: autobus


(2) 17.7. so:

490 km
Rostock (příjezd): 5:00
Rostock - Getser 5:30 - 7:30
180 km
Helsingor - Helsiborg 10:50 - 11:10
430 km
Bengtsfors 17:00

Zjistit: půjčování lodiček, ověřit si počty rezervovaných drezín na stanicích Bengtsfors T: +46 531 52 68 01, Arjang T: +46 573 71 17 90.

Nocleh: Bengtsfors, Dalslands Camping & Kanotcentral, T: +46 531 100 60


mapa: (1)

(3) 18.7. ne: 52 km

Odjezd autobusu č. 2 do Arjang: 8:30
(autobus v Arjang zůstává a čeká na druhou skupinu)
Odjezd autobusu č. 1 na nádraží: 9:00

Nacházíme se nedaleko hranic s Norskem v kraji zvaném Dalslands. Lesnatou krajinu zde prolínají průzračná jezera, vzájemně pospojovaná soustavou kanálů se zdymadly. Napříč krajem tu prochází zrušená železnice, na které se projedeme na zapůjčených šlapacích drezínách.
Pojedeme dvě skupiny proti sobě: jedna z Bengtsfors a druhá z Arjang. Drezíny jsou pro 2 osoby a pro 3 osoby. Šlape vždy jeden a když už toho bude mít dost, tak se prohodíte. Důležité je, aby rychlejší vyrazili dříve než ti pomalejší, jinak se budete složitě předjíždět. A co když někoho potkáte? Tak sesednete, nakloníte drezínu tak, aby opěrné kolečko směřovalo do výšky a toho druhého obejdete.
Uprostřed trasy se nachází Gustavsfors. Zde trať kříží kanál s typickým zdymadlem. Je to vhodné místo pro malou zastávku na oběd.

Návrat autobusu č. 2 z Arjang: 16:00
Odjezd autobusu č. 1 od nádraží: 16:30

Bengtsfors ...
camping v Bengtsfors

los los drezína drezína

Určitě bude stát za to si v kempu na večer půjčit alespoň lodičku, ne-li rovnou kanoi. Při troše štěstí tu můžete při podvečerní projížďce spatřit losy, jak přeplouvají z ostrovu na ostrov. Tedy alespoň mě se to před pár lety poštěstilo.

Nocleh: opět Bengtsfors


(4) 19.7. po: 460 km

Odjezd autobusu: 9:30
Příjezd do kempu: okolo 17:30

Tento den nás čeká přesun autobusem přes Oslo a Lilehamar k řece Sjoa. V závěru přesunu se zastavíme v Ringebu. Zde si prohlédneme kostelík, pocházející z konce 12. stol.

... Ringebu

Večer: rozdělení do 3 skupin po 24 na zítřejší rafting (min. 13 let, plavci),
kontaktovat rafting T: +420 777 263 423,
zjistit vhodné pěší výlety podél řeky Sjoa.

Nocleh: Heidal, Jotunheimen Fereisenter, Petrita Aarienza Gudbrandstuen, T: +47 612 349 50


mapa: (1) (5)

(5) 20.7. út: 17 km, 2,5 hod.
4 - 6 km

Rafting:
1. skupina: 9:00
2. skupina: 11:30
3. skupina: 14:00
S sebou na rafting: plavky, ručník, triko, ponožky.

Tento den nás čeká rafting na jedné z nejpopulárnějších řek v Norsku - Sjoa. V úseku Hedal - Faukstat se střídají mírnější části s hukotem peřejí a válců. Nemusíte mít zkušenosti se sjížděním řek. Stačí když jste fit, máte touhu zkusit něco nového a umíte plavat. Každá skupina sjíždí ve třech člunech po osmi. V každém člunu je navíc zkušený průvodce, který řídí člun a vydává pokyny. Každý obdrží: neoprénový oblek, neoprénové boty, přilbu, plovací vestu, nepromokavou bundu a pádlo. Před vyplutím je každá skupina dostane instrukce týkající se techniky jízdy a bezpečnosti.

Skupiny, které nebudou zrovna raftovat si udělají procházku podél řeky. K vidění tu jsou skalní soutěsky, peřej Amot, nebo cesta po dřevěných lávkách vetknutých do skály nad řekou. Také se jen můžete dívat (a fotit) jak ostatní zdolávají válce.
Trasy vhodných pěších výletů, odjezdy a srazy u autobusů pro jednotlivé skupiny dohodneme až na místě.

... ...
Sjoa

Nocleh: opět Heidal


(6) 21.7. st: 260 km

Odjezd autobusu: 9:00
Příjezd do Haugastol: 16. - 17. hod.

Tento den nás čeká přesun autobusem na Hardangerviddu. Cestou přejedeme napříč pohoří Valdresflya, patřící do skupiny Jotunheimen - nejvyšších hor v Norsku. Podle počasí a časových možností budeme v cestě dělat přestávky, tak abychom z cesty měli co nejvíce. Neopomeneme se také zastavit v Gol, kde si prohlédneme místní dřevěný kostelík. V oblasti Haugastol si v pozdním odpoledni najdeme místo pro přespání v divoké přírodě.
Odvážeme kola.
Pokud zbude čas a nálada, můžeme se ještě trochu projet po Hardangerviddě. Měli bychom však tentokrát jít dříve spát, neboť nás zítra čeká patrně nejnáročnější den našeho zájezdu.

... Gol
Valdresflya

... Finse
Hardangervidda

Nocleh: nadivoko Haugastol


mapa: (4) (5)

(7) 22.7. čt: 80 km

- RALLARVEGEN -

Mezi Oslo a Bergenem se rozprostírá náhorní plošina Hardangervidda. Větší část plošiny zabírá stejnojmenný národní park. V této pozoruhodné krajině, tisíců drobných jezírek i velkých jezer, přebývají nejpočetnější evropská stáda divokých sobů. Plošinu přetíná železniční trať Oslo - Bergen. A právě při její stavbě byla zbudována pomocná silnice, která dnes slouží jak cyklostezka. Nazývá se Rallarvegen a vede podél železnice v délce 80 km.
Její první část (28 km) vede z Haugastolu (1000 m.n.m) do Finse (1200) po celkem slušné silnici jen s mírným stoupáním. "Dvanáct kilometrů ze Storurdi do Finse absolvuje každý cyklista s hlavou otočenou doleva, neboť na této straně se už v plné kráse vypíná mohutný ledovec Hardangerjokulen. Jako obří bílá čepice sedí na temeni rozložité hory a jeho ledopády visí nad příkrými svahy". Finse je nejvyšší železniční stanicí v Norsku. Kromě turistické ubytovny Finsehytty tu prakticky najdeme již jen obchod a muzeum železnice.
Následující úsek z Finse do Hallingskeid je nejnáročnější. Cesta obchází dlouhý železniční tunel a postupně stoupá okolo mnoha jezer až na výšku 1340 m.n.m. Povrch cesty je kamenitý a může tu ještě v červenci být velké sněhové pole a kola se musí tlačit. V případě nouze lze tento úsek přejet vlakem (počítejte min. 150,- NOK + něco za kolo):

FINSE 12:25 15:28
HALINGSKEIT nestaví 15:40
MYRDAL 12:53 15:53

Z Hallingskeidu začíná cesta stále více klesat a podél menších jezer nás dovede do stanice Myrdal.
Z Myrdalu odbočuje do Flamu ozubnicová železnice Flamsbana - známá to turistická atrakce. Železnice překonává nejprudší klesání v Evropě. Trať vede údolím kolem vodopádů a nejkritičtější úsek překonává ve spirálovém tunelu. My si však tuto nádheru vychutnáme ze silnice. A jak to vidí ti, co tam už byli? "Zvlněnou náhorní plošinu náhle vystřídají příkré skalní srázy. Bystřina nabírá na rychlosti a mění se v peřeje a vodopády. Cyklisté nevědí, zdali mají vychutnávat krásný dlouhý sjezd, nebo neustále zastavovat a kochat se okolní divokou scenérií. Po šestnácti kilometrech se za stanicí Vatnahalsen nachází koruna celého sjezdu. Cesta tady padá strmým horským svahem podél několikastupňového vodopádu do hloubky 400 m. Serpentiny s dvaadvaceti zatáčkami dokonale prověří jezdecké umění každého cyklisty. Také posledních patnáct kilometrů je nádherných. Cyklista sjíždí kolem prudké řeky s mnoha peřejemi a kaskádovými vodopády a nad ním se vypínají několik set metrů vysoké kolmé skalní stěny."
Trasa rozhodně není vhodná pro silniční kola. S trekingovým kolem v dobrém stavu by však měla být sjízdná.

- MÉNĚ NÁROČNÁ VARIANTA - 50-60 km, mapa: (6)

Autobus bude tuto trasu objíždět po silnici č. 50. Někde u jezera Strandavatnet (980) může vysadit cyklisty-silničáře a ti pak mohou dojet do Flamu po silnici. Klesání serpentinami a tunely do hlubokého Aurlandsdalen bude jistě také působivé (tuto trasu jsme již jednou jeli autobusem v protisměru na závěr našeho pobytu v r. 2000).

- PĚŠÍ VARIANTA - 15 km, mapa: (7)

Krásné údolí Aurlandsdalen lze také projít pěšky ze shora dolů. Tato varianta je vhodná v případě špatného počasí.
Z autobusu je nutno vystoupit před dlouhými tunely, u odbočky k chatě Osterbo. Po cestě dojdeme okolo jezera k chatě. Od chaty vede cesta dále dolů údolím až k zatáčce silnice u jezera Vassbygdvatnet. Zde bychom pak nastoupili do autobusu a zbytek cesty do kempu dojeli.

Sraz u autobusu: 17:00

...
Rallarvegen

.... ....
Flamsdalen

Nocleh: Flam , Flam Camping og Vandrarheim, T: +47 57 63 21 21


mapa: (3) (8)

(8) 23.7. pá: 36 km
46 km

Trajekt :

Flam 9:00 11:00
GUDVANGEN 11:00 12:30

Z Flamu silnice pokračuje dlouhými tunely. Doporučuji však využít trajekt, jímž se svezeme hned dvěma krásnými fjordy najednou. Asi dvouhodinová plavba z Flamu do Gudvangenu vede nejprve Aurlandsfjordem. V místě větvení fjordů zabočíme do Naeroyfjordu - nejužšího z fjordů. Kolem vodopádů pak doplujeme až do jeho závěru v Gudvangenu. (Naeroyfjordem jsme již jednou jeli)
Cena není malá: 185,- NOK (rodina 2+2 cca 500.- NOK) Zkusíme ještě skupinovou slevu. Kolo 55,-

.....
Aurlandsfjord a Naeroyfjord

Z Gudvangenu budeme pokračovat úzkým údolím Naeroydalen. Z levé strany spadají do údolí prameny vodopádu Kjelfossen. Postupně vystoupáme až do sedla Stalheim (350), kde je krásný výhled zpět do údolí, v pozadí s fjordem.
Odtud sjedeme k jezeru Oppheimsvatnet a dále okolo jezera Lonavatnet dojedeme až do Voss. Na začátku obou jezer doporučuji odbočit na vedlejší silnici, jež vede po druhém břehu a bude jistě o poznání klidnější. Cestou do Voss mineme vodopád Tvinnefossen. Vodopád je jen kousek od silnice a určitě bude stát za to se k němu blíže podívat.

... ...
Naeroydalen a Tvindefossen

Nocleh: Voss Flantlandsmo Camping, Flatlandsmoen 6, T: +47 56 51 78 08


mapa: (10)(11)

(9) 24.7. so : 50-220 km
55 km
12 km

- BERGEN - mapa: (9)

Odjezd autobusu: 9:00

Z oblasti Vossu je autobusem dobře dosažitelný Bergen (110km). V Bergenu můžeme navštívit nábřeží Bryggen se starými hanzovními domy, přístav, rybí trh či akvárium. Z kopce Floyen je krásný výhled na město a jeho okolí.
Komu by se na jednodenní výlet do Bergenu nechtělo, může si udělat např. cyklistickou variantu.

Odjezd autobusu z Bergenu: 16:00

- CYKLISTICKÁ VARIANTA - 55 km, mapa: (10)

Z Voss lze jet na kole po vedlejší silnici okolo jezera Vangsvatnet (50). Za jezerem odbočuje vedlejší silnice č.13, která stoupá údolím až k jezeru Hamlangrovatnet (590). Odtud silnice klesá do údolí Bergdalen s vodopády. Údolím se dojede až do Dale na hlavní silnici Voss - Bergen. Zde by se již navázaly kola. Je to jedna z mála klidných tras po vedlejší silnici, která vede odněkud někam (nemusíme se vracet stejnou cestou).

Odjezd autobusu z Dale: 17:00

- PĚŠÍ VARIANTA - 12 km, mapa: (11)

Odjezd autobusu: 9:00

V okolí Voss lze také podniknout pěkný pěší výlet z Mjolfjelu do Ulviku. Je to prý jedena z nejhezčích tras v Norsku. Do výchozího místa a z koncového je nutná doprava autobusem (25 + 25 km).
Doba chůze: 6- 7 hod..

Odjezd autobusu z Ulviku: 17:00

Máme k dispozici dva autobusy, takže můžeme uspokojit zájem o různé varianty. Ze všeho nejvíce bude záležet na počasí.

- NAVÁŽEME KOLA -

Voss

... Bergen

Nocleh: opět Voss


mapa: (12) (16)

(10) 25.7. ne: 70 km
30 km

Odjezd autobusu: 9:00
40 km
Trajekt: Bruravik - Brimnes 9:30, 10:10,10:50
30 km
Odvazování kol: cca 12:00

Autobusem se přesuneme do oblasti Hardangerfjordu, konkrétně do Eidfjord. Zde, v závěru údolí Mabodalen se nalézá nejznámější norský vodopád Voringfoss. Jeho vody spadají do kaňonu z výšky 145 m a vytvářejí vodní tříšť, pozvolna stoupající až do výšky několika set metrů. Za slunečného počasí je dobře pozorovatelná duha.
Od vodopádu je možno vyrazit na pěší výlet přes hory, do sousedního údolí Simadalen. Do údolí spadá méně známý vodopád Skykjedalsfossen. Výškou přes 300 m patří k nejvyšším v Norsku.
Autobusem se necháme vyvést až nad vodopád, na Hardangerviddu. Zde na vhodném místě odvážeme kola a vydáme se přes náhorní plošinu nazpět do kempu. Kemp se nalézá kousek nad vodopádem. V podvečer bude ten správný čas, se podívat k vodopádu (na horní vyhlídku), tou dobou svítí do kaňonu slunce.

... ...
Voringfossen

Nocleh: Ovre Eidfjord , Myklatun Camping, T: +47 536 659 15


mapa: (12)

(11) 26.7. po: 13 km
20 km

Doporučený odchod z kempu (popř. odjezd autobusu): 9:00
Odjezd autobusu ze Simadalen: 17:00

Tento den si uděláme pěší přechod přes cíp Hardangerviddy do sousedního údolí Simadalen. V závěru pochodu se nám otevře výhled do tohoto úzkého a hlubokého údolí. Pokud budeme mít štěstí, mohli bychom pozorovat během naší cesty na obzoru mohutnou, bílou čepici ledovce Hardangerjokulen (8 km). Na dně údolí nás bude očekávat autobus, který nás odveze zpět do kempu.
Doba chůze: 6 hod..

... Simadalen
Eidfjord

Nocleh: opět Ovre Eidfjord


mapa: (12) (13) (14) (15)

(12) 27.7. út: 80 km

Autobus čeká v Kinsarviku 12:00 - 15:00

Tento den nás čeká přesun na kolech podél Eidgjordu a Sorfjordu, dvou větví Hardangerfjordu. Trasa je to dlouhá, není však náročná. Kdo by se na celou délku trasy necítil, může si dohodnout odvoz autobusem z Kinsarviku.
První část je klesání kaňonem Mabodalen do Ovre Eidfjord. Klesání do kaňonu na kolech zdoláme po staré silnici. Na rozdíl od nové silnice, točící se v tunelech (zákaz jízdy na kolech), jsou ze staré cesty pěkné výhledy do kaňonu. Nejezdí zde auta, jen turistický vláček. Zrovna tak využijeme starou silnici kolem jezera Eidfjordvatnet odbočující před tunelem.
Za Brimnes, kde odbočuje trajekt, by měla být silnice o poznání klidnější. Za povšimnutí stojí Lofthus, malá vesnička s křivolakými uličkami a kamennými zdmi. Najdeme tu hrstku starých stavení se střechami ze slaměných došků, které se skrývají mezi ovocnými sady. Bílá čepice na temeni hor na protější straně Sorfjordu patří ledovci Folgefonna.
V závěru fjordu je několik tunelů, které je možno objet po staré silnici. V Tyssedalu byla na počátku 20. stol. vybudována jedna z prvních velkých vodních elektráren (památkově chráněná). Energii elektrárny využívá huť na tavení titanové rudy.
Pozn.: Je možno jet i po druhé straně Sorfjordu po méně frekventované silnici (trajekt: Kinsarvik - Utne).

Zjistit: počet zájemců a domluvit exkurzi na ledovec

... Eidfjord
Mabodalen

...
Sorfjord

Nocleh: Odda Hildal Campig, T: +47 53 64 50 36


mapa: (15) (16)

(13) 28.7. st: 45 km
5 km

Nedaleko od města Odda se nachází ledovcový splaz Buarbreen,. Mohutné masy ledu zde stékají z třetího největšího ledovce ve Skandinávii (31 x 16 km) Folgefonna. K ledovci je nejlepší vyrazit na kole a teprve poslední úsek dojít pěšky.

Na ledovec je možno se podívat s průvodcem. Cesta k ledovci trvá 1,5 hod.,vlastní cesta po ledovci cca 3 hod., cesta zpět opět 1,5 hod. Je to tedy program téměř na celý den. Účastníci dostanou mačky cepín, úvazky, karabiny a navázáni na laně prolézají za průvodcem různé ledovcové trhliny a tunely. Cena se bude pohybovat v závislosti na počtu zájemců (200-300 NOK,-).

Další zajímavostí v oblasti je mohutný vodopád Latefossen. V jeho spodní části přechází silnice po mostě, neustále skrápěném vodní tříští.
Doporučuji nejprve vyrazit k ledovci Buarbreen a potom, když zbude čas, i k vodopádu Latefossen. U vodopádu se asi budeme moci krátce zastavit druhý den ráno, cestou autobusem. Ovšem vodopád je právě až ve podvečerních hodinách.

...
Latefoss a Buerbreen

... s průvodcem na ledovci

Nocleh: opět Odda


mapa: (17) (16)

(14) 29.7.čt: 220 km
8 km

Odjezd autobusu: 9:00
trajekt: Nesvik - Hjelmeland 13:00
Příjezd na parkoviště: 14:00
Odjezd autobusu od parkoviště: 18:00
Obhlídka vhodného místa k přenocování.

Na závěr se přesuneme autobusem do oblasti Lysefjordu. Zde si uděláme výlet na známou vyhlídku Preikestolen. Pohled na hladinu fjordu z plošiny na obrovském skalím bloku z výšky 600 m bude jistě důstojným zakončením našeho pobytu. Od parkoviště u chaty Preikestolhytta je to na vyhlídku 2 hod. chůze, výškový rozdíl 400 m.

Pokud se nám nepodaří najít místo pro přenocování, uděláme noční přejezd do Oslo (cca 8-9 hodin).
Trajekt: Oanes - Lauvvik 19:00, 19:30 ...po 30 min.

... Preikestolen

Nocleh: nadivoko Jorpaland


(15) 30.7. pá: 450 km

Odjezd autobusu: 8:30
trajekt: Oanes - Lauvvik 9:00, 10:00, 10:30
Příjezd do Oslo: okolo 18 hod.

Během přesunu do Oslo můžeme pozorovat proměnlivost krajiny. Z oblasti fjordů se postupně vyšplháme na jižní část Hardangerviddy a dále budeme pokračovat k Oslo malebnou krajinou Telemark (lesy, hory, jezera.
Pokud se nám podaří do Oslo dorazit včas, mohli bychom si ještě prohlédnout Vigelandpark. Parku vévodí 17 m vysoký žulový monolit. Je na něm vytesáno 121 vzájemně propletených postav. Podle Vighelandova modelu jej tesalo několik asistentů plných 16 let. Kolem monolitu je soustředěno 36 sousoší, která znázorňují jednotlivé fáze života. V celém parku pak můžete najít dohromady 212 úžasných soch.

... ...
Vigeladpark

Nocleh: Oslo , Ankerveien 117, +47 2251 0800


mapa: (18)

(16) 31.7. so: 650 km

Odjezd autobusu z kempu: 9:00
Odjezd autobusu z Oslo: 14:00
580 km
trajekt: Helsinborg - Helsinger 22:30 - 23:00
180 km do Rodby

Tento den věnujeme převážně prohlídce Oslo. Doporučuji navštívit poloostrov Bygdoy. Zde najdete pěkně pohromadě: museum vikingů, muzeum lodi Fram, muzeum Kon-Tiky, muzeum námořnictví i skanzen s lidovou architekturou. Muzea otvírají většinou od 9:30, skanzen až od 11:00
Ve 14:00 nasedneme do autobusu a vydáme se na zpáteční cestu.

...
Oslo

... Kon-Tiki
skanzen

Nocleh: autobus


(17) 1.8. ne: 730 km

180 km z Helsingeru
trajekt: Rodby - Pudgaden 2:15 - 3:00
480 km Příjezd do Lubbenau: 10:00
Odjezd z Lubbenau: 18:00 (operativně 8 hod. po příjezdu)
340 km (Cínovec 230 km)
Příjezd do Prahy: okolo 23:00. hod.

Povinnou 8 hod. přestávku si uděláme v poklidné krajině lesů a kanálů - Spreewaldu. Dáme si nějakou kombinaci pěší turistiky a jízdy na pramicích.
(4 hod. jízdy na pramici 11,- EUR, možná i skupinová sleva)

...

...
Spreewald

Nocleh: doma


CELKOVÁ TRASA AUTOBUSU: 5 000 km

Další důležité informace

CESTA:

Jedeme klimatizovaným autobusem s vlekem na kola. Během dne nám bagáž vozí autobus. Autobus může též odvést indisponované jedince nebo ty, jejichž kolo utrpělo vážnější defekt. Cyklistické trasy jezdíme podle mapek, které každý dostane v autobusu.

UBYTOVÁNÍ:

Spíme v kempech ve vlastních stanech. Z důvodu minimalizace nákladů minimálně po dvou. Dvakrát budeme spát ve volné přírodě, mimo kemp.

JÍDLO:

Jídlo si vozíme s sebou v autobuse v přepravních bedýnkách (krabicích). Nevozte však balenou vodu, minerálky a pod.(ať se tam vejdeme). Pečivo, máslo, ovoce a pod. je možno průběžně doplňovat z místních zdrojů. U autobusu je možno se někdy zastavit i na oběd. Řidiči vaří instantní polévky, kávu, čaj, chladí pivo, kolu apod.

VYBAVENÍ KOL:

V Norsku budeme jezdit i po šatolinových či kamenitých cestách. Proto je nutno mít kola v dobrém stavu. Zvláště pak: seřízené brzdy, nové špalíky do brzd nebo náhradní s sebou! pláště v dobrém stavu, náhradní duše, lepení, nářadí, pumpičku, svítilny a blikačky do tunelů, náhradní dráty a jiné potřebnosti dle slabin vašeho kola. Helmy samozřejmě s sebou.

BOTY a OBLEČENÍ:

Vezměte si vhodnou obuv do hor, na sněhová pole a teplé oblečení (kulichy, rukavice)!

POJIŠTĚNÍ:

Všichni musíte být pojištěni. Pojištění děláme jako vždy hromadně (bývá se slevou), ale protože spousta z vás má různé druhy pojištění zdarma (např. OZP hradí mládeži do 26 let pojištění do zahraničí zdarma a klienti OZP mají na jeden zájezd do zahraničí také výrazné slevy), tak nahlaste, kdo chce i kdo nechce pojistit - aby se na někoho nezapomnělo. Nahlaste to Rie na: vasakova@psp.cz. Částka za pojištění se bude v českých korunách vybírat u autobusu při odjezdu.

PENÍZE:

Ze společného rozpočtu bude hrazena doprava a kempy. Rafting na řece Soja stojí 200 NOK, půlku uhradíme z rozpočtu, druhou zaplatíte, tedy 100 NOK. (pro zajímavost obvyklá cena je 600-700,- NOK), drezína stojí 140,- NOK, opět půlku zaplatíme z rozpočtu, druhou zaplatíte vy, tedy 70,- NOK na trajekt Flam-Gudvangen 185,- NOK, na průvodce po ledovci /včetně vybavení - mačky, cepíny/ 200 - 300,- NOK, dále pak něco na vstupy do muzeí v Oslo a na doplňování potravin. Také asi cca 11,- EUR na pramice ve Spreevaldu. Upozornění: toto jsou pouze možnosti, nenutíme vás, abyste se všeho zúčastňovali. Také upozorňujeme na to, že pokud se třeba nezúčastníte raftingu, tak váš příspěvek propadá - nehodláme pro vás vést individuální účty! Je to maličkost, ale musím připomenout, že v Norsku se za sprchy v kempu obvykle platí (myslím cca 5,- NOK).

LÉKÁRNIČKA:

Každý by měl mít u sebe dezinfekci, paralen nebo acylpirin, živočišné uhlí, sterilní obvaz, náplasti (vozit na kole!!) Jinak pochopitelně bereme s sebou lékárnu, která pojede v autobuse s antibiotiky a jinými věcmi, které, doufám, nebudeme potřebovat.


http://www.volny.cz/richard.sykora